MPK Kraków podpisało właśnie pierwszą umowę wykonawczą w ramach dużej umowy ramowej opiewającej na leasing nawet 190 autobusów spalinowych Solarisa. W pierwszej transzy przewoźnik zamówił 48 autobusów o długości 10,5 oraz 12 metrów.
MPK w Krakowie podpisało 3 lipca kolejne już w tym roku umowy na dostawę nowych autobusów. Tym razem chodzi o kontrakty realizacyjne
z konsorcjum firm Solaris Bus & Coach oraz PKO Leasing na dostawę w formie leasingu w sumie 48 autobusów z silnikami Euro 6:
35 standardowych autobusów miejskich (Solaris Urbino 12),
13 autobusów midi (Solaris Urbino 10,5).
Wartość tego zamówienia to 102,46 mln zł brutto. Pojazdy trafią do Krakowa w ciągu najbliższych 9 miesięcy.
Nowe autobusy zastąpią najstarsze pojazdy spalinowe we flocie MPK, co przełoży się na poprawę jakości powietrza i komfortu podróży. Wszystkie będą niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej, monitoring oraz zaawansowane systemy wspomagające kierowców. Kabiny kierowców będą zamknięte i wyposażone m.in. w lodówki.
Podpisanie umów realizacyjnych na dostawę 48 nowych autobusów to część bardzo dużego zamówienia MPK w Krakowie,
które obejmuje w sumie do 190 pojazdów, spełniających rygorystyczną normę emisji spalin Euro 6.
– Kontrakt z MPK w Krakowie na maksymalnie 190 autobusów to jedna z największych inwestycji w miejską komunikację autobusową w Polsce w ostatnich latach. Ma on duże znaczenie zarówno biznesowe, jak i społeczne – podkreśla Tomasz Bogus, Prezes Zarządu PKO Leasing.
Warto zaznaczyć, że oprócz wspomnianych 190 autobusów z silnikami Euro 6, MPK zaplanowało również dostawy 47 pojazdów zeroemisyjnych – 10 wodorowych i 37 elektrycznych – co wpisuje się w strategię miasta na rzecz zrównoważonego transportu i ochrony środowiska.
– Planując zakup nowych autobusów staramy się zadbać nie tylko o komfort pasażerów, ale także naszych kierowców. Równie ważna jest dla nas kwestia ekologii. Jednocześnie zwracamy także uwagę na dywersyfikację źródeł zasilania. To dla nas niezwykle istotne w kwestii niezawodności komunikacji autobusowej, która służy mieszkańcom Krakowa – podkreślił Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK w Krakowie.
Obecnie flota MPK w Krakowie liczy blisko 650 autobusów, z czego 121 to pojazdy elektryczne, a 33 – hybrydowe. Realizacja wszystkich zaplanowanych zamówień oznaczać będzie wymianę ok. 40% całej floty, co pozwoli na całkowite wycofanie z ruchu najstarszych autobusów spalinowych.